موسسه قرآنی عترت نور

راهکارهای درمانی قرآن کریم

موسسه قرآنی عترت نور

راهکارهای درمانی قرآن کریم

راهکارهای درمانی سوره اسراء

تعداد آیات: 111


مکی یا مدنی: مکی


نام های دیگر سوره: بنی اسرائیل، سبحان

 

«ایـن سـوره بـنـا بـر مـشـهـور از سـوره هـائى اسـت کـه در مـکـه نازل شده است و طبعا ویژگیهاى سوره هاى مکى در آن جمع است ، از جمله دعوت مؤ ثر به تـوحـیـد، و تـوجـه دادن بـه مـعاد، و نصائح سودمند، و مبارزه با هر گونه شرک و ظلم وانحراف بطور کلى میتوان گفت آیات این سوره بر محور امور زیر دور مى زند.


1 - دلائل نبوت مخصوصا قرآن و نیز معراج .


2 - بـحـثـهـائى مـربـوط بـه مـعـاد، مـسـاله کـیـفـر و پـاداش و نـامـه اعمال و نتائج آن .


3 - بخشى از تاریخ پر ماجراى بنى اسرائیل که در آغاز سوره و پایان آن آمده است .


4 - مـسـاله آزادى اراده و اخـتـیـار و ایـنـکـه هـر گـونـه عمل نیک و بد، نتیجه اش به خود انسان بازگشت میکند.


5 - مساله حساب و کتاب در زندگى این جهان که نمونه اى است براى جهان دیگر.


6 – حق شناسى در همه سطوح مخصوصا درباره خویشاوندان ، و بخصوص پدر و مادر.


7 - تـحـریـم اسـراف و تـبـذیـر و بـخـل و فـرزنـدکـشـى و زنـا و خـوردن مال یتیمان و کم فروشى و تکبر و خونریزى .


8 - بحثهائى در زمینه توحید و خداشناسى .


9 - مـبـارزه با هر گونه لجاجت در برابر حق و اینکه گناهان میان انسان و مشاهده چهره حق پرده میافکند.


10 - شخصیت انسان و فضیلت و برترى او بر مخلوقات دیگر.


11 - تاثیر قرآن براى درمان هر گونه بیمارى اخلاقى و اجتماعى .


12 - اعجاز قرآن و عدم توانائى مقابله با آن .


13 - وسوسه هاى شیطان و هشدار به همه مؤ منان به راههاى نفوذ شیطان در انسان .


14 - بخشى از تعلیمات مختلف اخلاقى .


15 - و سـرانـجـام فـرازهـائى از تـاریخ پیامبران به عنوان درسهاى عبرتى براى همه انسانها و شاهدى براى مسائل بالا.


به هر صورت مجموعه بحثهاى عقیدتى و اخلاقى و اجتماعى در این سوره نسخه کاملى راتـشـکیل میدهد براى ارتقاء و تکامل بشر در زمینه هاى مختلف ، و جالب اینکه این سوره باتـسـبـیـح خدا شروع میشود و با حمد و تکبیر او پایان میگیرد تسبیح نشانه اى است براى پـاکـسـازى و پـیـراسـتن از هر گونه عیب و نقص ، و حمد نشانه اى است براى آراستن به صفات فضیلت ، و تکبیر رمزى است به پیشرفت و عظمت .»


تفسیر نمونه ج


فضائل سوره اسراء


عن ابی عبدالله علیه السلام قال: ما من عبد قرأ سورة بنی اسرائیل فی کل لیلة جمعة لم یمت حتی یدرک القائم علیه السلام و یکون من اصحابه.


امام صادق علیه السلام فرمود: «هر کس سوره بنی اسرائیل را در هر شب جمعه بخواند نمی میرد تا انکه زمان قائم آل محمد علیه السلام را درک کند و از یاران او بشود.»


البرهان فی تفسیر القرآن مترجم ج8 ص215


عن ابی عبدالله علیه السلام قال: من قرأ هذه السورة و رق قلبه عند ذکر الوالدین کان له قنطار فی الجنة و القنطار ألف و مائتا اوقیة و الاوقیة خیر من الندنیا و ما فیها...


از امام صادق علیه السلام نقل است که فرمود:: «هر کس این سوره را بخواند و وقتی در این آیه که صحبت از پدر و مادر می شود منقلب شود در بهشت قنطار به او داده خواهد شد . قنطار 1200 اوقیه است و هر اوقیه از دنیا و هر آنچه در آن است بهتر بود.


البرهان فی تفسیر القرآن مترجم ج8 ص215


 


آثار و برکات سوره اسراء


1) جهت زیاد شدن فهم و قدرت سخنوری


عن ابی عبدالله علیه السلام قال: ... و إن کتبها فی إناء و شرب ماءها لم یتعذر علیه کلام و انطلق لسانه بالصواب و ازداد فهما.


امام صادق علیه السلام فرمود: ... اگر این سوره را در ظرفی بنویسد و به اب بشوید و از آن بنوشد فهم آن شخص زیاد شده سخن بگوید و زبانش بازشود.


البرهان فی تفسیر القرآن مترجم ج8 ص215


2) جهت باز شدن زبان طفل


عن ابی عبدالله علیه السلام قال: ...یکتبها بزعفران و یسقی ماءها انطق الله لسانه باذنه و تکلم


امام صادق علیه السلام فرمود: ... هر کس این سوره را با زعفران بر ظرفی بنویسد و بشوید و آب آن را به طفلی که زبانش گرفته باشد بخورانند به اذن خدا زبانش گشوده شود و به حرف آید.


البرهان فی تفسیر القرآن مترجم ج8 ص215


3) جهت رفع خیالات فاسد


وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرآنَ جَعَلْنَا بَیْنَکَ وَبَیْنَ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ حِجَابًا مَّسْتُورًا ﴿۴۵﴾ وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَن یَفْقَهُوهُ وَفِی آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِذَا ذَکَرْتَ رَبَّکَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْاْ عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا ﴿۴۶﴾


اگر برای کسی خیالات فاسده و تشویش روی دهد یا وهم و ترس بر او غالب شود این آیات را با آیه 129 سوره توبه  « فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ ﴿۱۲۹﴾» با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند آن خیالات فاسده و وهم و ترس از او زایل شود.


خواص آیات قران کریم ص102


4) جهت آسان شدن کارهای مشکل


منقول است هر وقت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم را کاری سخت پیش می آمد جبرئیل آن حضرت را می گفت بگو:  تَوَکّلتُ عَلی الحَیِّ الّذی لایَمُوت ، و الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَم یَکُن لَّهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَلَمْ یَکُن لَّهُ وَلِیٌّ مِّنَ الذُّلَّ وَکَبِّرْهُ تَکْبِیرًا


حق سبحانه و تعالی آن کار مشکل و سخت را بر آن حضرت سهل و آسان می گردانید.


خواص آیات قران کریم ص102


4) جهت غنی شدن و توانگری


وَقُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَم یَکُن لَّهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَلَمْ یَکُن لَّهُ وَلِیٌّ مِّنَ الذُّلَّ وَکَبِّرْهُ تَکْبِیرًا ﴿۱۱۱﴾


هر کس با ایمان آیه فوق را با نیت خالص وتوجه به خدا و معنی آن زیاد بخواند و بعد از آن تکبیر بگوید اگر درویش باشد مستغنی گردد.


خواص آیات قران کریم ص103


5) جهت ایمنی مال از دزد و آتش سوزی


قُلِ ادْعُواْ اللّهَ أَوِ ادْعُواْ الرَّحْمَنَ أَیًّا مَّا تَدْعُواْ فَلَهُ الأَسْمَاء الْحُسْنَى وَلاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِکَ وَلاَ تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَیْنَ ذَلِکَ سَبِیلًا ﴿۱۱۰﴾ وَقُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَم یَکُن لَّهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَلَمْ یَکُن لَّهُ وَلِیٌّ مِّنَ الذُّلَّ وَکَبِّرْهُ تَکْبِیرًا ﴿۱۱۱﴾


اگر بر مکانی یا متاعی که از دزد و آتش گرفتن برسد این دو آیه را با آیه الکرسی بر حلقه در و قفل آن بخوانند انساءالله از دزد و آتش گرفتن حفظ بماند.


دو هزار و یک ختم ص402


6) جهت رفع ناخوشی و تنگدستی


لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم، تَوَکّلتُ عَلی الحَیِّ الّذی لایَمُوت ، و الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَم یَکُن لَّهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَلَمْ یَکُن لَّهُ وَلِیٌّ مِّنَ الذُّلَّ وَکَبِّرْهُ تَکْبِیرًا


از امام صادق علیه السلام منقول است که فرمود: هر کس این دعا را بخواند خداوند تعالی فقر و ناخوشی را از او می برد.


دو هزار و یک ختم ص405


ختومات مجرب


از حضرت امام صادق علیه السلام منقول است: اگر کسی را حاجت دینی یا دنیایی باشد 7 بار سوره مبارکه بنی اسرائیل را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن با حل وضو بخواند حاجت روا شود.


خواص آیات قرآن کریم ص103




 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.